Dagen tidiga morgon-träning!!

I morse kl 8.00 hade jag hoppträning med Elin och Stefan på Sollna RK.

Stefan fortsatte jobbet vi håller på med i markarbetet, nämligen att ha full kontroll på Money, oavsett tempo. Både i går och i dag har det gått väldigt bra! Allt tragglande börjar verkligen ge resultat nu! Nu börjar han få en bra kännsla för hur han ska parrera när avstånden är konstigt, eller när Money vill springa ifrån honom i anridningen.
Mkt nöjd med Stefans insats i dag!

Elin, som har kommit lite längre än Stefan, tränade omhoppning. Men inte omhoppnings-svängar. I dag har vi nämligen tränat på att spurta på mellan hinder, utan att tappa kontrollen vid nästa.

När man rider på stora utebanor, måste man kunna lägga i 5:an utan att tappa allt inför kommande hinder. Ibland räcker det inte med att bara rida snäva svängar, utan man måste också kunna rida riktigt fort. Särskilt om det är mycket långa galoppsträckor. Låter väldigt enkelt, vilket det verkligen inte är. Att våga rida fort inne på en bana är en konst. Att dessutom våga hoppa i ett högre tempo är ännu svårare och kräver att man har full kontoll på sin häst så att man alltid vet att man får den tillbaka i kontroll igen! Lyckas man inte drar man lätt på sig en massa fel. Även hästarna måste lära sig att anpassa sig till ett högre tempo. Då krävs det plöttsligt att dom blir lite rappa i benen om dom ska komma över!

För Elins del gick träningen asbra i dag!! Om jag får vara lite spå-kärring och gudarna är på vår sida, så är jag övertygad pm att att Elin kommer hoppa åtminstonde  MSV:B på Nobel innan det är dax för hans pension! Jag kan inte säga när, men fortsätter dom att skynda långsamt, tror jag garanterat att hon kommer vara där innan hon slutar med honom. Över kommer han säkert utan större svårigheter!

Nu har jag satt det på pränt, så nu kan ingen komma och säga,

-Det där sa du ju inte, gud vad du drömmer!!

Vi får se om Saida får rätt den här ggn!!


Kommentarer
Postat av: Elin

Hoppas du har rätt med MSV:B :)

2011-06-11 @ 12:47:58
URL: http://fredriksbergsnobel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0