Problem med hackamore på ponny!


När jag jobbade som ridlärare på ridskola, fanns det tillfällen när vi var tvungna att använda hackamore på vissa av våra ponnyer. Jag har även ridit mycket med hackamore på mina egna hästar, som omväxling, för att mellan varven avlasta hästarnas mun.
Ett problem som nästan alltid uppstår när man sätter så kallade "ponnyhackamore" på en häst eller ponny,


är att sidstyckena åker upp i ögonenn på hästen när man drar i tyglarna eller vänder. Dett sker oftare på ponnyer eftersom deras huvuden är mycket mindre.

Det finns ett par sätt att förhindra att detta händer.

  • Man kan ta bort pannbandet helt, eller använda ett panband som är något länge. Kan bli svårt om man  har en häst med stl full redan från början.
  • Mitt tips är att man kan dra en en achenrem eller sporr-rem mellan sidstyckena under käken, nedanför ganascherna, för att dra ner sidstyckena mot underkäken och ifrån ögonen! Det här gör jag alltid när jag har hackamore på en häst!
  • Man kan även köpa dyra specialtilverkade sidostycken som är producerade av "Dyon." Hittade den här av en slump när jag letade bilder på bett härom dagen. Jag är tydligen inte den enda som anser att det här är ett problem, samt att det här är den bästa lösningen. Synd att man inte var snabb och tog patent på det här själv! Bifogar bild så ni förstår tanken bakom förslaget ovan.



Jag skulle däremot rekomendera att sätta remen nedanför ganascherna, närmare bettet, om man gör det själv med en rem!
Det här får även effekten att den x-tra remmen övertar en del av trycket som käkremmen på bettet annars får ta på egen hand. Det vill säga, man får två tryckpunkter i stället för en när man tar en förhållning eller svänger.
Enligt min åsikt blir på det här sättet hackamoret mer stabilt och rör sig inte så mycket runt nosen.


Klicka på ikonen ovan för att komma till Dyons hemsida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0