Vet att jag är tjatig!

.....men jag fortsätter att tjata lite ändå!

-SKA MAN BLI EN RIKTIGT BRA RYTTARE,
MÅSTE MAN FÖRSTÅ DOM TEORETISKA DELARNA.

Om någon hade talat om det här för mig när jag var yngre att jag skulle läsa lite ridteori, hade jag säkert haft det lättare, mycket tidigare!

Att rida på känsla är något man måste lära sig i slutändan, men för att komma dit lite snabbare underlättar det om man har koll på några olika basövningar som man alltid har i huvudet. det underlättar om man vet när dom är bra att ta till, och i vilket syfte man ska använda dom!

Att alltid rida på måfå, och bara leta bra känsla, som kan dyka upp "eller inte" under ett ridpass, är inte alltid det optimala sättet att träna. Det är mycket vanligare än man tror, att man bara rida runt och göra samma saker varje dag utan att tänka på det. Tänk efter! hur ofta rider man inte mest runt på stora mittvolten, utan att göra en enda uttalad hörnpassering till exempel. Man tenderar att oftast att göra det som funkar, och det som är lätt och alltid känns mer eller mindre bra! Man improviserar mycket och anpassar sin ridning efter det man känner att man måste göra för stunden. Är hästen star i vänstersidan, svänger man åt det hållet. Skjuter den ut en bog eller baken åt något håll, korrigerar man det på lättaste sätt just för stunden. Allt det här är jättebra att kunna, men inte bara!

-Tankeställare!!
Hur löser man det med hästen släpar benen i backen när man ryggar.
Vem vet med en gång hur man ska lösa det problemet om det dyker upp???

Det här är anledningen till att man ofta stöter på patrull när man rider för tränare. Helt plötsligt ska man utföra övningar i en viss ordning, och på förutbestämda platser på ridbanan. Då har man inte möjlighet att agera utefter hur det känns, just här och nu, utan måste följa en plan, vare sig det känns bra eller inte! Det brukar vara anledningen till att det oftast känns lättare och bättre när man rider själv!

Nog tjatat om det nu. Vad jag ville komma till, är att man gör sig själv en tjänst om man disciplinerar sig genom att ibland rida förutbestämda övningar även när man är själv. Lättare sagt än gjort dock.

Oftast brukar dressyrryttare vara aningen bättre på att följa en plan än vad hoppryttare är, det ingår ju i deras disciplin på ett helt annat sätt!

SÅ, nästa gång ni får en oöverkommlig impuls att ni måste handla ett nytt schabrak eller ett Kingslandplagg, överväg om ni inte i stället skulle investera just dom hundralapparn i ert träningsbibliotek för ovanlighetens skull!

-Asså shiiiit! Nu lät jag verkligen som jag är hundra år gammal och as-boring!!!

Här är i alla fall tips på några bra, av inte allt för avancerad karaktär, som kan vara bra att ha till hands när man kör fast och inte riktigt vet vad man ska hitta på, eller hur man ska lösa sitt problem!

Takt, balans & lösgjordhet.

Stod, schvung & påskut.

Rakriktning & balans.

Avstånd, vägar & kontroll.

Hela serien finns att köpa på Hippsons hemsida för inte allt för mycket pengar! Dom är säkert inte dyrare än dom flesta schabrak ni har hemma i era sadelkammare!


Hälsningar bokmalen!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0