Några böcker jag inte skulle kunna leva utan!!

Ridhandboken 1, är bara ett komplement till bok 2, som egentligen är den bok som är intressant. Lite basic, men innehåller trotts det saker av intresse som det byggs vidare på i bok 2.

Ridhandboken 2. En av dom mest matnyttiga böcker jag har i bokhyllan. Tar upp ridningens alla rörelser på ett lättförståeligt och okomplicerat sätt. Kanske inte världens roligaste bok, men väldigt nyttig att gå igenom då och då. Den är bäst att använda som uppslagsbok när man blir osäker eller inte kommer ihåg riktigt hur det är med detaljerna i ridningen.
-Hur var det nu med skillnaderna mellan.................

( skänkelvikning - bogen in - tagen bakdel och  öppna - sluta - förvänd sluta eller  skrittpiruett - bakdelsvändning? )

Ni som kan svara på ovanstående fråga, utan att tänka efter, behöver ju självklart inte slösa pengar på denna fantastiska lilla bok! Boken nedan är av samma karraktär men skriven på 50-talet, så även om språket är reviderat, tenderar den till att bli lite styltig att läsa.



Denna "Ridinstruktion" har sitt ursprung i den Svenska arméns ridinstuktion vilken låg till grund för Ridfrämjandets ridhandbok, som varit normgivande för all civil ridutbildning sedan 1950-talet. Även om pedagogik och människosyn har förändras genom åren är hästarna till sitt väsen desamma och den metodik för utbildning av ryttare i grupp som beskrivs här, har visat sig vara oöverträffad. Ges nu ut i ny upplaga med något moderniserat språk.

(Texten är tagen från Ridsportförbundets beskrivning av boken)
Alla 3 böcker går att beställa på "Svenska Ridsporttförbundet." Klicka på bilden

 



Träna hästen för hoppning av Anthony Paalman. Intressant bok med många tips och åsikter. Vissa är jag inte helt säker på att jag verkligen håller med om, men det beror med största sannolikhet på att jag saknar erfarenhet i ämnet, vilket författaren även förutspå att läsaren ska känna. Författaren förespråkar bland annat användande av "chambong" som lösningen på alla problem, samt att utbildning av unghäst utan nämnda longerings-tillbehör nästan lika gärna kan hoppas över totalt.

Svår att hitta, men går med lite tur att få tag på om man söker på nätet.

Bok som alla hästägare borde ha i sin ägo. Det skulle bespara oss andra dessa evinerligt långa för-emot diskussioner om olika fodermedels vara eller icke vara, inlagda på "Buke Falos" bland annat.
Många, men inte alla, svar går lätt att slå upp i detta behändiga lilla gratishäfte från Krafft.

Går att ladda ner eller beställa på kraffts hemsida genom att klicka på.  


Jag har säkert flera bra boktips som kommer dyka upp senare på sidan!

Tar också gladeligen emot literatur-tips från andra!!


Kommentarer
Postat av: ida

HAHAHAH jag har typ den där ridinstruktion :P fast min är grön... kanske från bronsåldern, det var ju mycket grönt då har jag hört....

2011-02-14 @ 21:45:57
URL: http://teamnyman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0