I dag ska jag på anställningsintervjuv!

10 februari 2011

I dag ska jag gå på intervjuv på en liten ridskola som ligger ute i Täby.
Jag är jättetaggad efter att ha pratat med ridskoleägaren på telefon. Uppläggget på ridskolan överensstämmer precis med min vission om ridskolan jag skulle vilja ha själv om jag hade en!

Ska bli intressant att se hur mycket verkligheten stämmer överens med mina förhoppningar. Utifrån den information jag fick per telefon har jag byggt upp en bild av vad jag hoppas att det är. Så har har jag uppfattat konceptet dom har där ute.

Arbetstiderna är förlagda till 3-4 eftermiddagar i veckan, altså ingen stalltjänst. Dom vill även att man jobbar lördag eftermiddagar, vilket för min del inte är helt opptimalt eftersom jag vill ha helgerna lediga för att kunna åka på tävlingar med mina elever då. Vi får se om det är förhandlingsbart eller inte!

Ridskolan har nästan uteslutande ponnier, vilket jag anser vara en av dom bästa förutsättningarna man kan ha på en ridskola med barn. Det gör att man på ett enkelt, smidigt och ofarligt sätt kan lära barnen att rida. Driften och hanteringen blir lättare samt att det blir både roligare och mer lämpligt för barn att lära sig handskas med hästar om dom är i passande storlek. Det blir dessutom inte så traumatiskt ifall man trillar av eller hästarna skuttar omkring.

Jag fick även uppfattningen att ponnierna och eleverna får tävla vilket skulle vara en extra krydda för mig som ridlärare då jag är hemskt intresserad av ponnytävling. Hade själv flera underbara tävlingsår på ponny, och tycker att det är askul när andra barn får uppleva det jag fick uppleva.
Även som ridskole-elev måste man ha mål att sträva efter. Att bara rida planlöst utan att veta varför förstärker bara den allmänna fördomen om att hästar och ridning är en fritidssysselsättning för överklassen, och inte en sport vilket det faktiskt är.
Ägaren verkadde hemskt trevlig och vi fick omedelart en ganska lättsam kontakt över telefon!

Med ovan nämnda förhoppningar ska deet bli intressant att se hur mycket av det jag skrivit verkligen stämmer, och hur mycket av det som är önsketänkande eller mitt eget påhitt för att jag vill att det ska vara så!

Fortsättning följer när jag varit där på besök.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0