Galoscher.......





.......världens FULASTE, men mest praktiska uppfinning sedan ekolodet!

Vi som växt upp med hästar under 80-talet eller tidigare, tycker nog för det mesta inte att det är något konstigt med galoscher alls! Alla hade dom över sina ridstövlar, allra hälst med en socka mellan stövel och galosch. Detta är inte är helt ologiskt med tanke på var man klampar omkring med just sina ridstövlar!

I det övriga samhället däremot, förutom kanske hos våra mor och farföräldrar, var galoschen ett utdöende plagg. Någon person i början av något närliggande årtionde hade designat detta fantastiska plagg, bara för att den moderna 70-tals människan skulle låta denna enkla design av gummerad lycka och känsla av torra fötter falla i glömska. I stället skulle man, från och med då, klafsa runt i blöta Converse ute och halvfuktiga (vita) tubsockor inne!

Denna fuktiga tillvaro har, så vitt jag vet, pågått ända fram till nu!!!
Men vad hände, en ny modeattiralj har som genom ett mirakel gjort entré på Stockholms innerstadsgator??
Den fräna Östermalms-yuppie har blivit en GALOSCH-GUBBE oavsett ålder!


Halleluja! jag tror knappast mina ögon. Men hur man än marknadsföring den, kommer galoschen aldrig att bli varken cool eller sexig.
Men säger någon att det är mode så måste det ju vara snyggt, eller hur??
Är det någon som har glömt bort när alla killar på östermalm sprang runt med Lidingö-melitta på skallen och rosa pikétröja???

Men jag står, trotts detta, fast vid mitt ord.
Galoschen är världens bästa plagg om man håller på med hästar! Underligt nog är det vi i ridvärlden som inte längre kommer ihåg att den finns!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Det här är identiska galoscher som min gamla farfar bar alla dagar. Helt perfekt där bara de stora vägarna är asfalterade. Jag älskade dessa skor som barn, men fick aldrig några, för sånna passade inte i stan, bara på bondgården. Jag minns min farfar med värme när jag ser dessa. Dessutom myser jag lite inombords när jag tänker på att detta skodon trampar runt på östermalm, när det passar lika bra att dra på sig när man går ut med korna på bete.

2011-03-13 @ 18:31:02
Postat av: Terjelena

This page is very informative and interesting although often sad and upsetting.

2011-11-08 @ 07:07:32
URL: http://terjelena.bloghandler.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0